Antipsykotika - Fordele, dosering og bivirkninger

Antipsykotika er en klasse af lægemidler til at kontrollere og reducere symptomerne på psykoseden bisopleves af mennesker med psykiske lidelser.

Antipsykotika er tilgængelige i tablet-, sirup- eller injicerbar form. Denne medicin kan kun bruges efter lægens ordination. Det skal forstås, antipsykotiske lægemidler kan ikke helbrede psykiske lidelser.

Disse lægemidler kan hjælpe med at kontrollere symptomerne på psykose eller reducere dens sværhedsgrad. Nogle af de symptomer, som dette lægemiddel kan kontrollere, er:

• hallucination
  • vrangforestillinger
  • Mani (overdreven fornøjelse)
  • Forvirring
  • Uhøflig opførsel
  • Rodet tænkning
  • Svær angst

Antipsykotiske lægemidler virker ved at påvirke kemikalier eller neurotransmitter i hjernen, især dopamin. Dopaminniveauer, der er for høje, kan forstyrre hjernens funktion, hvilket kan forårsage ændringer i adfærd, følelser og følelser og påvirke kontrollen af ​​muskelbevægelser.

Antipsykotika er i stand til at blokere virkningerne og reducere dopaminniveauet i hjernen. Dette kan også påvirke niveauet af neurotransmitter andre, nemlig serotonin, noradrenalin og acetylcholin, hvilket bringer niveauerne af hvert kemikalie i hjernen tilbage i balance.

Generelt ordinerer læger antipsykotiske lægemidler til behandling af symptomer på psykose under tilstande:

• Skizofreni
  • Maniske episoder af bipolar lidelse
  • Skizoaffektiv lidelse
  • Alvorlig depression

Derudover kan dette lægemiddel også bruges til at behandle:

• Alvorlig angstlidelse (kun i meget små doser)
  • Balanceforstyrrelser, kvalme og vedvarende hikke

Forholdsregler før brug af antipsykotika:

• Brug ikke antipsykotika, hvis du tidligere har haft allergi over for medicin i denne klasse.
  • Du må ikke reducere dosis eller stoppe med at tage antipsykotiske lægemidler vilkårligt. Udfør kontrollen i henhold til den tidsplan, lægen har givet.
  • Fortæl din læge, hvis du tager anden medicin, herunder naturlægemidler og kosttilskud.
  • Fortæl det til din læge, hvis du er gravid, ammer eller planlægger en graviditet. Alle antipsykotiske lægemidler kan være skadelige for fosteret og babyen.
  • Fortæl din læge, hvis du har en historie med leversygdom, lungesygdom, nyresygdom, hjertesygdom, diabetes, Parkinsons sygdom, depression, hævelse af prostata, glaukom, blodsygdomme eller fæokromocytom.
  • Indtag ikke alkoholiske drikke, mens du tager antipsykotika, da de kan øge sløvhedseffekten.
  • Se din læge med det samme, hvis du har en allergisk reaktion eller overdosis efter at have taget antipsykotiske lægemidler.

Bivirkninger og farer ved antipsykotika

Antipsykotika kan forårsage forskellige bivirkninger, afhængigt af det enkelte lægemiddels egenskaber og brugerens tilstand. Følgende er nogle af de mulige bivirkninger ved brug af antipsykotiske lægemidler:

• Søvnig og sløv
  • Tørre læber
  • Svimmel
  • Hovedpine
  • Sløret syn
  • Vægtøgning
  • Seksuelle lidelser
  • Menstruationsforstyrrelser hos kvinder
  • Ekstrapyramidale syndromer, såsom tardiv dyskinesi, dystoni, akatisi og tremor

Visse antipsykotiske lægemidler kan også forårsage høje kolesteroltal og øge risikoen for at udvikle diabetes. Selvom det er sjældent, kan antipsykotiske lægemidler også forårsage nogle mere alvorlige og dødelige bivirkninger, nemlig:

• Lang QT ssyndrom, som er karakteriseret ved hjerterytmeforstyrrelser
  • Malignt neuroleptisk syndrom (SNM), som er karakteriseret ved feber, muskelstivhed, lavt blodtryk, sløvhed og forvirring

JTyper, varemærker og antipsykotiske doser

Der er to typer antipsykotiske grupper, nemlig:

Typiske antipsykotika

Typiske antipsykotika kan blokere dopamin meget kraftigt. Dette lægemiddel forårsager dog ret alvorlige bivirkninger på muskler og nerver. Eksempler på typiske antipsykotiske lægemidler er:

1. Sulpirid

Sulpirid varemærke: Dogmatil

Intramuskulær (gennem musklen) injektionsform

Voksne: 200-800 mg/dag.

Kapsel- og tabletform

• Tilstand: skizofreni

Voksne: 200-400 mg 2 gange dagligt.

Børn 14 år: samme som voksendosis.

2. Tifluoperazin

Varemærker tilhørende tifluoperazin: Stelazine, Stelosi 5

Intramuskulær injektionsform

• Tilstand: akut psykose

Voksne: 1-2 mg, kan gentages hver 4.-6. time. Den maksimale dosis er 6 mg/dag.

Børn: 1 mg 1-2 gange dagligt.

Tabletform

• Tilstand: psykose

Voksne: 2-5 mg 2 gange dagligt. Dosis kan øges til 40 mg/dag.

Børn: Maksimal dosis 5 mg/dag i opdelte doser. Dosis justeres i henhold til patientens alder, vægt og respons på lægemidlet.

• Tilstand: kvalme og opkastning

Voksne: 1-2 mg 2 gange dagligt. Den maksimale dosis er 6 mg/dag.

Børn i alderen 3-5 år: Maksimal dosis 1 mg/dag i opdelte doser.

Børn 6-12 år: Maksimal dosis 4 mg/dag i opdelte doser.

• Tilstand: korttidsbehandling af angstlidelser

Voksne: 1-2 mg 2 gange dagligt. Den maksimale dosis er 6 mg/dag. Maksimal behandlingsvarighed er 12 uger.

Børn i alderen 3-5 år: Maksimal dosis 1 mg/dag i opdelte doser.

Børn 6-12 år: Maksimal dosis 4 mg/dag i opdelte doser.

3. Fluphenazin

Varemærke: Sikzonoat

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst fluphenazin-lægemiddelsiden.

4. Haloperidol

Varemærker: Dores, Govotil, Lodomer, Haldol Decanoas, Haloperidol, Seradol, Upsikis

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst haloperidol-lægemiddelsiden.

5. Klorpromazin

Varemærker: Chlorpromazin, Cepezet, Meprocetil, Promactil

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst chlorpromazin-lægemiddelsiden.

Atypiske antipsykotika

Disse lægemidler har færre bivirkninger på muskler og nerver end typiske antipsykotika, men har tendens til at forårsage vægtøgning og seksuelle forstyrrelser. Eksempler på atypiske antipsykotiske lægemidler er:

1. Quetiapin

Varemærker: Q-Pin, Q-Pin XR, Quetiapin Fumarate, Quetvell, Seroquel, Seroquel XR, Soroquin XR

Tabletform:

• Tilstand: akut mani på grund af bipolar lidelse

Voksne: 50 mg 2 gange på dag 1, 100 mg 2 gange på dag 2, 150 mg 2 gange på dag 3 og 200 mg 2 gange på dag 4. Den maksimale dosis er 800 mg/dag.

• Tilstand: skizofreni

Voksen: 25 mg 2 gange på dag 1, 50 mg 2 gange på dag 2, 100 mg 2 gange på dag 3 og 150 mg 2 gange på dag 4. Den maksimale dosis er 750 mg/dag.

• Tilstand: forebyggelse af bipolar lidelse

Voksen: samme dosis til behandling af bipolar lidelse. Dosis kan gives i overensstemmelse med patientens respons i intervallet 300-800 mg/dag i 2 opdelte doser.

• Tilstand: depression på grund af bipolar lidelse

Voksen: 50 mg ved sengetid på dag 1, 100 mg på dag 2, 200 mg på dag 3, 300 mg på dag 4. Maksimal dosis 600 mg/dag

2. Aripiprazol

Varemærker: Abilify Discmelt, Abilify Maintena, Abilify Oral Solution, Abilify Tablet, Arinia, Aripi, Aripiprazole, Ariski, Avram, Zipren, Zonia

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst aripiprazol-lægemiddelsiden.

3. Clozapin

Varemærker: Clorilex, Clozapin, Cycozam, Lozap, Luften, Nuzip, Sizoril

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst clozapin lægemiddelsiden.

4. Olanzapin

Varemærker: Olandoz, Olanzapine, Olzan, Onzapin, Remital, Sopavel, Zyprexa

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst olanzapin lægemiddelsiden.

5. Risperidon

Varemærker: Noprenia, Neripros, Persidal, Respirex, Risperdal, Risperdal Consta, Risperidon, Rizodal, Zofredal

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst risperidon-lægemiddelsiden.

6. Paliperidon

Varemærker: Invega, Invega Trinza, Invega Sustenna

For at finde ud af doseringen og mere information om dette lægemiddel, besøg venligst paliperidon-lægemiddelsiden.