Psykedeliske stoffer, farlige stoffer udløser hallucinationer

Psykedeliske stoffer er en gruppe stoffer, der kan udløse hallucinationer. På grund af disse virkninger er psykedeliske stoffer inkluderet i hallucinogenklassen. Dette stof er klassificeret som et farligt narkotikum, fordi det har en høj risiko for at blive misbrugt og forårsage afhængighed.

Psykedeliske stoffer virker ved at ændre ydeevnen af ​​hjernekemikalier eller neurotransmittere, der er ansvarlige for at kontrollere en persons humør, følelser, tanker, hukommelse, syn, berøring og seksuelle adfærd.

Derfor kan psykedeliske stoffer forårsage virkninger i form af eufori eller nydelsesfølelse, forstyrrede tankemønstre og ændringer i sansningen af ​​alle fem sanser hos mennesker, der tager dem. Psykedeliske stoffer kan endda få brugere til at hallucinere.

Psykedeliske stoffer på et blik

Udtrykket psykedelisk stof blev først foreslået af en psykiater ved navn Humphry Osmond i 1956. Psykiateren fandt ud af, at der var symptomer på hallucinationer og humørsvingninger hos mennesker, der brugte visse stoffer. Derfor kaldes stoffet et psykedelisk stof.

Oprindeligt blev psykedeliske stoffer eller stoffer brugt til at behandle forskellige psykiske lidelser, såsom depression, posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og angstlidelser.

Men over tid bliver dette stof i vid udstrækning misbrugt af mennesker, der ønsker at nyde visse fornemmelser eller eufori, på grund af dets berusende virkning og kan gøre stemningen "glad". Psykedeliske stoffer bruges ret meget af teenagere.

Ved lov er psykedeliske stoffer blevet klassificeret som ulovlige stoffer. I Indonesien er dette stof klassificeret som et klasse I narkotikum eller et narkotikum med høj risiko for at forårsage afhængighed. Psykedeliske stoffer kan også kategoriseres som en klasse af psykotrope stoffer.

Forskellige typer psykedeliske stoffer

Nogle psykedeliske stoffer fremstilles syntetisk, men nogle er naturligt dannet af visse planter. Adskillige typer kemikalier og planter er inkluderet i klassen af ​​psykedeliske stoffer eller stoffer, herunder:

1. LSD (lysergsyrediethylamid)

Dette psykedeliske stof blev først opdaget i 1938, men blev populært siden 1960'erne.

Lyserginsyrediethylamid (LSD) er fremstillet af lyserginsyre, som er essensen af ​​en svamp, der vokser på hvedegræs og visse typer korn. LSD er et psykedelisk stof med de stærkeste hallucinatoriske virkninger. De hallucinatoriske virkninger af LSD kan forekomme efter en times indtagelse af stoffet og kan vare op til 12 timer.

Dette stof er farligt og findes normalt i form af et klart, lugtløst, farveløst pulver eller væske. Derudover er der også i form af farvede tabletter, piller, kapsler og gelatine.

2. Magiske svampe eller magiske svampe

Der er mere end 180 typer svampe, der vokser naturligt og indeholder det psykedeliske stof psilocybin. En type svampe, der er ret kendt, er magiske svampe. Denne svamp lever og vokser i afføringen fra visse dyr.

magiske svampe kan give en psykedelisk effekt efter 1-2 timers indtagelse med effekter, der kan vare op til 6 timer.

3. DMT (Dimethyltryptamin)

DMT, også kendt som Dimitri, er et psykedelisk stof, der findes i visse planter, der vokser i Amazonas regnskoven. Ayahuasca er en betegnelse for en tesammenkogt lavet af ekstrakt af planten.

Derudover er der også kunstig DMT som er i form af et hvidt krystallinsk pulver og bruges ved rygning. De hallucinatoriske virkninger af DMT er normalt korte og varer kun omkring en time.

4. Meskalin eller peyote

Meskalin er et naturligt forekommende psykedelisk stof, der findes i peyotekaktussen. Denne kaktus kaldes den magiske kaktus, og dens virkninger ligner LSD. Bortset fra kaktusser, meskalin kan findes i form af syntetiske eller kunstige kemikalier. Den psykedeliske effekt af meskalin kan vare op til 12 timer.

Udover ovenstående stoffer klassificerer noget litteratur også ecstasy som et psykedelisk stof. De hallucinatoriske virkninger forårsaget af ecstasy er dog svagere end andre typer psykedeliske stoffer. Dette gør, at ecstasy-brugere ikke altid føler hallucinationer.

Bivirkninger og farer ved at bruge psykedeliske stoffer

Uanset typen kan visse doser af psykedeliske stoffer forårsage hallucinationer. Denne hallucinatoriske effekt omtales ofte som 'tripping'. Den "trippe"-oplevelse, som hver bruger oplever, kan variere afhængigt af den psykologiske situation og den atmosfære, hvori psykedeliske stoffer indtages.

For eksempel, hvis det bruges til fester eller koncerter, kan virkningerne af psykedeliske stoffer vare længere. Ud over hallucinationer kan psykedeliske stoffer også forårsage forskellige andre virkninger, nemlig:

• Hjertefrekvens og respirationsfrekvens stiger.
  • Tør mund.
  • Kvalme.
  • Søvnbesvær og overdreven svedtendens.
  • Rysten eller rysten.
  • Synsforstyrrelser, såsom sløret syn og visuelle hallucinationer. Når de hallucinerer, kan psykedeliske stofbrugere se meget klare farver, funklende lys og genstande eller ansigter af mennesker, selvom det, de ser, ikke kan ses af andre.
  • Eufori eller følelse af overdreven glæde, så du ikke kan stoppe med at grine.
  • Ændringer i humør, for eksempel fra glæde til tristhed, panik, angst eller frygt.
  • Psykose eller svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi.
  • Opfører sig mærkeligt.

Ikke sjældent har bivirkningerne forårsaget af dette lægemiddel tragiske ender, såsom brugere, der hopper ud af vinduerne og tror, ​​de kan flyve, hvilket resulterer i alvorlig skade eller død.

Hvis de bruges på længere sigt, kan psykedeliske stoffer forårsage psykiske lidelser, såsom psykose og vedvarende hallucinationer. I visse tilfælde kan denne lidelse endda opstå af brugere, der prøver psykedeliske stoffer for første gang.

Misbrug af psykedeliske stoffer er ikke kun skadeligt for kroppens sundhed, men kan også være genstand for sanktioner og sanktioner i overensstemmelse med indonesisk lovgivning.

Baseret på lov nr. 35 af 2009 vil enhver, der besidder, bruger, producerer og distribuerer klasse I narkotika, blive idømt en straf på mindst 4 år med en bøde på mindst Rp. 800.000.000.

Derfor frarådes du at bruge psykedeliske stoffer eller narkotika af nogen art uden lægens anbefaling eller af åbenlyse medicinske årsager.

Hvis du oplever forstyrrende virkninger, føler dig afhængig, vedvarende hallucinationer og selvmordstanker efter brug af psykedeliske stoffer, rådes du til at konsultere en psykiater for behandling.