Organiske psykiske lidelser: Symptomer, årsager og behandling

Organiske psykiske lidelser (organisk psykisk lidelse/organisk hjernesyndrom) er en tilstand ved skade på hjernenforårsage psykiske lidelser. Udtrykket blev tidligere brugt om neurokognitive lidelser.

Organiske psykiske lidelser opleves generelt af ældre, men denne tilstand kan også forekomme hos yngre mennesker. Denne tilstand opstår indirekte på grund af hjerneskade i områder relateret til evnen til at lære, huske, planlægge og træffe beslutninger.

Derudover kan denne lidelse også påvirke den syges evne til at forstå og bruge sproget korrekt, koordinere kropsbevægelser og handle i overensstemmelse med eksisterende sociale normer.

Symptomer på organisk psykisk lidelse

Symptomer på organiske psykiske lidelser kan faktisk variere afhængigt af de underliggende forhold. Der er dog nogle hovedsymptomer på organiske psykiske lidelser, herunder:

• Glemmer ofte noget
  • Føler sig ofte forvirret
  • Føler sig ofte rastløs

Derudover kan personer med organiske psykiske lidelser også opleve symptomer, såsom:

• Hovedpine
  • Svært at koncentrere sig
  • Svært at fokusere
  • Tab af balance
  • Besvær med at udføre daglige aktiviteter, såsom at køre bil.

Årsager til organisk psykisk lidelse

Generelt er organiske psykiske lidelser forårsaget af forskellige sygdomme, der kan forårsage et fald i hjernens nervefunktion (neurodegenerative sygdomme), herunder:

• Alzheimers sygdom
  • Parkinsons sygdom
  • Huntingtons sygdom
  • Sygdom Lewy krop
  • Prion sygdom
  • Multipel sclerose
  • Demens

Ud over sygdommene som ovenfor er der også flere tilstande, der kan forårsage organiske psykiske lidelser, nemlig:

• Alvorlig hjerneskade
  • Åndedrætsforstyrrelser, der forårsager lave niveauer af ilt (hypoxi) og høje niveauer af kuldioxid i kroppen
  • Hjerte- og blodkarsygdomme, såsom slagtilfælde, forbigående iskæmisk anfald (TIA), endocarditis og myocarditis
  • Stof- og alkoholmisbrug
  • Hjernekræft eller kræft fra andre steder, der spreder sig til hjernen
  • Infektioner, såsom HIV, hjerneinfektioner, meningitis og syfilis
  • Encefalopati, fx forårsaget af leversygdomme

G. Håndteringforstyrrelse Mtyk Oøkologisk

For at behandle organiske psykiske lidelser kræves en diagnose fra en neurolog eller en psykiater. Lægen vil evaluere eventuelle psykiske lidelser, der opstår og bestemme, hvilke områder af hjernen, der kan være forstyrret og forårsage disse symptomer.

Mennesker med organiske psykiske lidelser vil generelt kræve tæt behandling og udredning på et hospital. Den behandlingsform, der kan gives til mennesker med organiske psykiske lidelser, er administration af lægemidler for at lindre de symptomer, der opstår.

Derudover kan psykoterapi og psykosocial støtte også anbefales for at understøtte behov, velfærd og livskvalitet for den syge og dem omkring ham.

Organiske psykiske lidelser har forskellige chancer for helbredelse, alt efter hvor hjernen er ramt og omfanget af skaden. Du kan konsultere en læge for at finde ud af mere klart om den tilstand, du oplever, typen af ​​behandling samt risikofaktorer og komplikationer af denne sygdom.