Undervurder ikke psykologiske lidelser efter fødslen

Psykologiske lidelser kan ske for alle, også mødre, der lige har født. Dette skal ikke tages let på. I nogle tilfælde, forstyrrelse psykologisk efter fødslen kan udløse handlingen, der i stand til at skade barnet eller sig selv.

Psykologiske lidelser efter fødslen kan opstå i løbet af få dage, uger eller endnu længere. Denne tilstand kræver ordentlig behandling og psykiatrisk assistance, især hvis de oplevede psykiske forstyrrelser varer mere end to uger.

Typer af psykologiske lidelser efter fødslen

Indtil nu er det ikke kendt med sikkerhed den vigtigste årsag til psykiske lidelser efter fødslen. Det er dog kendt, at der er flere faktorer, der kan udløse fremkomsten af ​​denne lidelse, herunder hormonelle, miljømæssige, følelsesmæssige og genetiske faktorer.

Typer af psykiske lidelser efter fødslen varierer også, her er nogle af dem:

• Baby blues syndrom

Omkring 40-80% af kvinder oplever baby blues syndrom efter fødslen. Baby bluessyndrom præget af overdreven bekymring eller tvivl om deres evne til at tage sig af børn.

Desuden syge Baby blues ofte være rastløs, utålmodig, irritabel, kan endda græde uden nogen åbenbar grund, til søvnbesvær. Nogle syge Baby blues har også svært ved at knytte bånd til sin baby.

Baby blues Det varer normalt i et par dage og går over af sig selv i løbet af 1 til 2 uger. At dele ideer med en medmor eller en ven, der er i stand til at forstå en mors byrder, kan hjælpe hende med at komme sig.

• Depression efter fødslen

Hvis Baby blues sker mere end to uger, så kan det være, at det oplevede ikke er det Baby blues, men fødselsdepression el fødselsdepression. Denne psykiske lidelse efter fødslen har symptomer, der er næsten de samme som Baby blues, men meget tungere.

Nogle kvinder, der oplever fødselsdepression, kan have dybe skyldfølelser eller anger. Mennesker med fødselsdepression er ofte ude af stand til at tage vare på sig selv, især deres babyer. Når de oplever denne tilstand, er de ofte heller ikke i stand til at udføre daglige aktiviteter.

En kvinde er i fare for at få postpartum depression, især hvis hun tidligere har haft depression, eller hvis et familiemedlem har haft depression.

Huslige problemer, lavt selvværd og uplanlagte graviditeter kan også øge risikoen for fødselsdepression. Denne tilstand kræver øjeblikkelig behandling af en psykiater eller psykolog, for hvis den ikke kontrolleres, er der risiko for at bringe både moderens og hendes barns liv i fare.

• Psykose efter fødslen

Psykologiske helbredsforstyrrelser er klassificeret som alvorlige og kan forekomme hos nybagte mødre. Postpartum psykose kan udvikle sig hurtigt, normalt i de første tre måneder efter fødslen. Symptomer, der opstår, er næsten de samme som Baby blues og fødselsdepression, som er angst, irritabilitet og søvnbesvær.

Men ud over disse symptomer kan postpartum psykosepatienter opleve hallucinationer og perceptuelle forstyrrelser. For eksempel at se eller høre noget, der ikke er ægte, og tro på ting, der ikke giver mening.

Kvinder, der mistænkes for at have postpartum psykose, bør modtage behandling med det samme, og kan endda have behov for behandling. Dette skyldes, at mennesker med denne tilstand risikerer at skade sig selv eller andre, inklusive deres babyer.

For at behandle postpartum psykose kan din læge ordinere antidepressiva, antipsykotika og medicin, der hjælper med at stabilisere dit humør. Læger skal give disse lægemidler med passende overvejelser, fordi der er risiko for at blive absorberet i modermælk (ASI), som vil blive givet til babyer.

Psykologiske lidelser efter fødslen kan ikke undervurderes. Genkend symptomerne godt, og hvis der opstår symptomer, der forstyrrer aktiviteter, skal du straks kontakte en læge.